10 Dingen die ik goed kan.

3

oktober 16, 2011 door Maureen

Ieder heeft zo z’n dingen waar hij of zij goed in is. Iedereen heeft weer andere talenten. Het ene talent wat meer zinvol dan het andere, maar iedereen bezit ze. Hieronder een lijstje van 10 dingen die ik goed kan, want zelfs ik heb talenten. Zelfs ik, het niet zo grote, blonde meisje met de motorische vaardigheden van een kameel. 10 Dingen waar ik talent voor heb, nuttig of niet. Lees en huiver.

1. Feestjes maken, plezier hebben en lachen. Of het nu bij iemand thuis is, doodgewoon op een verjaardag, in een pretpark, in de trein, op het station, tijdens het eten, midden in de nacht, tijdens college of tijdens een concert; ik hou van lachen, ik hou van gezelligheid. Zonder lol is het leven niks waard. ‘Maak van elke gelegenheid een feestje, en het leven lacht je toe’, zei iemand ooit eens tegen me. So true!

2. (Uit)Slapen. Hoewel punt 1 heel energiek en actief klinkt, heb ook ik m’n nodige uurtjes rust nodig. Soms midden op de dag, meestal ’s nachts. Bijtanken, opladen, uitrusten of gewoon dutjes doen. Heel fijn, en heel handig op z’n tijd. Het beste gevoel? In slaap vallen zonder een wekker te zetten, zonder dat je er voor een bepaalde tijd weer uit moet. UITslapen.

3. Op tijd zijn. Wat dit talent betreft, blijkt het maar weer dat ik de juiste studie heb gekozen (deutsche Pünktlichkeit!). Ik wil oprecht overal op de afgesproken tijd zijn. Soms lukt dit niet helemaal jammer genoeg. Ligt vaak aan het OV, een klok die achterloopt, het feit dat ik me heb verslapen (valt onder talent punt 2), of andere langzame mensen. Nadeel van het op tijd zijn, is dat je vaak aangewezen bent op je eigen geduld. Je moet wachten op de anderen. Laat dit nou net iets zijn waar ik niet zo goed in ben; wachten. Geduld hebben, ook zoiets. Maar goed, ander verhaal.

4. In de verkeerde rij bij de kassa staan. Dit klinkt misschien als een zinloos talent, maar het tegendeel is waar. Natuurlijk baal ik op het moment wanneer ik doorheb dat het weer zover is. Ik heb de rij met de meest langzame kassière van de aardbol uitgekozen, net op de momenten waarop ik geen of weinig tijd heb. Zodra er echter hierdoor onverwachte dingen gebeuren, maakt het me vrij weinig meer uit. Het is al vaak genoeg gebeurd dat er bijvoorbeeld leuke gesprekken ontstaan in die ellendig lange rij. Als die leuke gesprekken dan ook nog toevallig met leuke mensen zijn, maakt het het ik-heb-weer-eens-de-verkeerde-rij-uitgekozen-probleem weer helemaal goed.

5. Geld uitgeven. Of beter gezegd; de economie draaiende houden. Het is niet mijn schuld dat mensen minder kopen of dat we straks in een crisis zitten, ik doe m’n best. Heel jammer dat dit bruikbare talent vaak negatief wordt afgeschilderd. Het is toch juist een goed iets dat ik inzicht heb in m’n financiën? Het is toch iets om trots op te zijn dat ik zelfvoorzienend ben? Dat ik voor mezelf kan zorgen? Dat ik weet wat er per maand in- en uitgaat? Dus, ik vind dat zulke talenten voortaan ook gewaardeerd moeten worden.

6. Praten. Kan ik goed, doe ik graag en veel. Soms teveel. Altijd grappig om te horen dat het ‘zo stil en rustig was zonder jou’. Ik hou heel simpel van ellenlange discussies, ben goed in verhaaltjes vertellen, dialogen verzinnen, monologen voeren met mezelf (doe ik ook in de auto, kwam ik laatst achter. Heel gênant), eindeloos bellen of Skypen, en heel stiekem (en soms zacht) praten onder college. Wordt niet door iedereen op prijs gesteld, maar zorgt zo af en toe ook voor gezelligheid. Wat fijn.

7. Uitstellen. ‘Wat is dat nou weer voor talent?!’ Nou, precies. Klinkt redelijk zinloos, en juist eerder een valkuil; ik ga echter het tegendeel bewijzen. Ik ben ontzettend goed in uitstellen. Het maakt niet eens uit wat het is, maar zolang het ook maar enigszins vervelende klusjes zijn, schuif ik ze zo ver mogelijk vooruit. Bijkomend voordeel van dit talent; door de druk presteer ik beter. Essays, papers en opdrachten schrijven, opruimen, stofzuigen; alles lukt beter als er druk op staat. Dan voel ik dat het nu toch écht moet, en ben ik op de één of andere manier gemotiveerder dan eerst. Dus ergens is het toch een talent. Een waardevol talent.

8. Oplossingen bedenken. Typisch iets voor vrouwen? Misschien. Handig? Sowieso. Vrouwen staan er om bekend, dat ze voor eigenlijk alles binnen de kortste keren een oplossing hebben gevonden. Waar mannen het vaak óf niet nodig vinden, óf domweg niet kunnen oplossen (behalve met hun lichaam), hebben vrouwen vaak een duidelijk beeld in hun hoofd en zijn ze er sterren in om alles op een rijtje te zetten. Resultaat; een verbluffend snelle oplossing voor de meest lastige situaties. Klein detail; dit talent werkt het beste voor andere mensen, als vrouwen voor anderen iets op moeten lossen bijvoorbeeld. Hebben ze namelijk zelf een lastig probleem, dan wordt het weer een ander verhaal.

9. Gek doen. Schijnt ook iets te zijn wat ik redelijk goed kan. Alleen of met meerdere mensen, maakt allemaal niet zoveel uit. Niet altijd door iedereen geapprecieerd, dat zien we maar als een tekortkoming van hun kant. Doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg.

10. Lijstjes maken. Maf maar uitermate handig talent. Ik maak overal lijstjes van, plan altijd alles in. Lekker overzichtelijk. Lijstjes van dingen die ik nog moet doen (veel!), dingen waar ik op moet letten, dingen die ik niet goed kan of juist van dingen die ik wel goed kan. Zorgt af en toe ook voor hilarische uitkomsten en ontdekkingen van mezelf. Toptalent.

How come the only way to know how high you get me. Is to see how far I fall?

3 thoughts on “10 Dingen die ik goed kan.

  1. Mama zegt:

    Bij mij zijn nog veel meer talenten van jou bekend, die hier niet vermeld staan. Wie ze wil weten, moet zich maar melden!
    Liefs,
    Mama

  2. jwstrik zegt:

    Lieve kameel of dromedaris, er zit een fout in je titel😉, daarbij ben ik het zo niet eens met punt 8😉 voor de rest: leuke lijst!

Geef een reactie

