People are strange when you’re a stranger

Een reactie plaatsen

augustus 30, 2011 door Maureen

Er zijn van die dingen waar ik me over kan blijven verbazen. Een week geleden zat ik in de trein naar Utrecht. Het was druk, de trein zat vol met mensen die terugkwamen van Lowlands (yay!), dus was ik druk aan het zoeken naar een vrij plekje. Op een gegeven moment zag ik een jongetje, met z’n zusje en nog een meisje zitten. Naast het jongetje was een plek vrij, waar z’n tas stond. In mijn ogen een perfecte plek voor mij, gezien het gebrek aan échte vrije plaatsen. Ik vroeg heel lief of ik alsjeblieft naast ‘m mocht zitten. ‘Nee, daar staat m’n tas, dat zie je toch.’ Was het antwoord dat ik van ‘m kreeg. Ik zweer het, hij was niet ouder dan een jaar of 6, 7. Ik keek ‘m aan, en blijkbaar maakte dat indruk, want hij begon (met veel zuchten en steunen) z’n tas te pakken en de stoel vrij te maken. Ik was verbaasd; waar kwam dat antwoord vandaan? Tot ik naast me keek en aan de andere kant van het gangpad z’n ouders zag zitten. Ah, vandaar. Flodder-achtige types, sorry dat ik het zeg. En dat bleek ook tijdens de rest van de treinrit. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik m’n Ipod bij me had, waarvan ik het volume flink omhoog heb gedraaid.

Een paar weken terug was ik een mevrouw aan het helpen op m’n werk, en haar dochter en kleindochter, van een jaar of 7, waren ook mee. Opeens begon het meisje te vertellen dat ze een Blackberry van haar moeder had gekregen. Ze vertelde dat het ook echt wel tijd was geworden dat ze er één moest krijgen, want ze was de enige in haar klas zonder überhaupt een mobiele telefoon. De oudere mevrouw keek me aan met een vragend gezicht. ‘Als het mijn dochter was geweest, had ze het nooit gekregen’, zei ze. ‘Is dat normaal op die leeftijd?’ En ze keerde zich naar haar eigen dochter. ‘Ja,’ begon het meisje zichzelf te verdedigen, ‘Je bent raar als je er geen hebt, en ik wil niet raar zijn. Ik wil erbij horen.’
Mijn gedachten gingen snel. Nee Maureen, niet mee bemoeien, laat ze maar. En toch had ik ergens de drang om er iets van te zeggen. Om ze te laten weten hoe achterlijk idioot ze bezig waren. Wát moet een kind van die leeftijd met een Blackberry? Haar klasgenootjes, die ze iedere dag ziet, pingen of ze kunnen spelen na schooltijd? Of ze nog plaatjes hebben die ze kunnen ruilen? Of gebeurt dat tegenwoordig ook al niet meer op basisscholen?
Resultaat: Maureen keek naar de oudere mevrouw en antwoordde heel politiek correct ‘Ik heb er vroeger ook geen gehad, ik kreeg een mobiele telefoon in de tweede klas, met heel hypermodern zwart-wit scherm. Maar tijden veranderen blijkbaar.’

Ik vertelde al over de educatieve drang die ik af en toe heb. En ik merk aan mezelf dat die drang er steeds vaker uit wilt. Of ik dat toelaat, is een ander verhaal. Zoals boven beschreven weet ik het meestal enigszins politiek correct op te lossen. Maar ergens in mijn hoofd schuilt een principe wat achterlijke acties van mensen de wereld uit wil helpen. En dit resulteert dan af en toe in behoorlijk sterke uitingen van m’n mening, die niet door iedereen geaccepteerd worden.

Om een voorbeeld te noemen; ik kan bijvoorbeeld heel slecht tegen het steeds individualistischer worden van onze samenleving. Ik, Maureen, ben een persoon dat altijd mensen om haar heen nodig heeft. Ik zou dood gaan als ik alleen met mezelf moest leven, eerlijk. Het verbaast me dan ook werkelijk dat het steeds meer erop begint te lijken, dat we alleen nog met Kerst, Sinterklaas en verjaardagen elkaar opzoeken, en de gezelligheid met z’n allen vieren. Is dat alles, een paar keer per jaar? Nee mensen, dóe er dan wat meer mee. Zoek elkaar op, neem een dag vrij en begeef je onder en met de mensen om wie je geeft. Plan iets, doe gek, maar have fun. Go crazy, break the rules.

Hier aangekomen heb ik voor mezelf een goed voornemen bedacht. Ik ga vaker m’n mond optrekken, ik ga vaker m’n echte gedachten over iets uitspreken. Ongeacht of mensen het ermee eens zijn, of niet.

Oh, en liefde voor een nieuw-ontdekte band.

Geef een reactie

