Vooroordelen

Een reactie plaatsen

juli 8, 2011 door Maureen

Langzamerhand begint m’n blog toch steeds meer educatieve zaken te bevatten, slecht Maureen, heel slecht. Want dit was namelijk niet de bedoeling hiervan. Ik wilde gedachten opschrijven, dingen die me dwars zitten, of waar ik wakker van lig. Maar blijkbaar zijn deze onderwerpen toch enigszins van educatieve of wereldverbeterende aard. Misschien is het leraarschap dan toch een uitkomst voor me. Wie weet.

Iedereen heeft met vooroordelen te maken in het dagelijks leven, en hoewel we vaak beweren dat we niet aan zulke onzin mee willen doen, hebben we er stuk voor stuk ons aandeel in. Ik zou natuurlijk nu een hele lijst met bekende vooroordelen kunnen noemen, om aan te tonen hoe belachelijk we allemaal bezig zijn in onze samenleving, maar ik hou me in en noem er daarom maar twee.

Nummer 1: de eeuwenoude vete, mannen zijn beter dan vrouwen.
Absolute scheiße. Ik zal hier niet gaan verkondigen dat vrouwen natuurlijk beter zijn dan mannen, gezien het feit ook mannen deze blog lezen, maar laat me in elk geval een paar argumenten ontkrachten. De meest gehoorde? Vrouwen kunnen niet autorijden, ze zijn altijd veel te lang bezig met opmaken en dergelijke, praten teveel, zeuren teveel en hebben geen gevoel voor humor. Voor ik extreem commentaar ga krijgen; natúúrlijk zeggen niet alle mannen dit over vrouwen, maar het gros doet dit zeker. Uit onzekerheid misschien?
Vrouwen kunnen zeker wel autorijden. Zelfs ik, met m’n motorische vaardigheden van een kameel, heb m’n rijbewijs gehaald. In twee keer, wat prima is als je het mij vraagt. Geloof het of niet, ik kan perfect achteruit inparkeren. Vooruit parkeren geeft nog wat moeilijkheden, maar achteruit gaat het prima. M’n examinator gaf me op m’n examen ook zowaar een compliment daarover, en over het feit dat ik zo geweldig kon keren. Dankuzeer.
Het probleem dat vrouwen altijd ‘te lang voor de spiegel staan’, heeft misschien nog wel meer met mannen zelf te maken dan ze denken. Van vrouwen wordt verwacht dat ze er altijd goed uitzien, ze moeten goed gekleed zijn, een mooie egale huid hebben, en hun haar moet glanzen. En waarom? Omdat ten eerste de samenleving dat van ze verwacht, en ten tweede, omdat mannen dat graag willen. Dus; wij vrouwen zijn zo lang bezig met ons uiterlijk omdat dat verwacht wordt, ook door jullie, mannen.
En over het praten en zeuren? Er zijn genoeg mannen die hier ook wat van kunnen. Sowieso, in mijn ogen is niets zo vervelend als mensen om je heen hebben die veel zeuren. Deze mening delen veel mensen met me, dat weet ik zeker. En hierdoor zullen deze mensen zelf ook weinig zeuren, juist omdat ze er zo’n hekel aan hebben. Zeuronderwerp nummer 1? Het weer. ‘Dit is toch geen zomer?! Ik wil een zomer met 30 graden en volle zon!’ Ga dan fijn naar Griekenland, Turkije of iets in die richting. Je weet dat je in Nederland zit, en dat hier de zomers nou eenmaal niet zo zijn als daar. Doe er dan wat aan. En de keren dat het dan warm is, kan opeens iedereen alleen nog maar klagen. ‘Het is veel te heet! Ik kan niks doen in deze hitte, bah!’ Stiekem zou ik zulke mensen hun eigen uitspraken wel eens onder hun neus willen houden, kijken hoe ze reageren. Mag ik hieruit concluderen dat vrouwen heus niet teveel zeuren? Bovenstaande uitspraken zijn namelijk van een paar mannen uit m’n omgeving, en gek genoeg reageerden de vrouwen met de volgende uitspraken; ‘Zeur niet zo, je weet dat je het zelf niet in de hand hebt, en anders, doe er wat aan. Val me in elk geval niet lastig met dit soort onzinnige bedoelingen.’ Comprendo?

Vooroordeel 2 dat ik vaak genoeg hoor; blondjes zijn dom.
Deze kan ik kort houden: ik studeer Duits op de Universiteit, had een 9 voor Filosofie op m’n Vwo-diploma, heb m’n Propedeuse in 1 jaar gehaald met niet eens alleen maar zesjes, en ik word vaak genoeg om advies gevraagd over technische dingen. Dingen die je van sommige niet-blonde mensen niet eens kan zeggen. Verder geen commentaar.

Vanaf nu gaan we dus braaf allemaal proberen om eens niet alleen maar in vooroordelen te denken. Het is belangrijk om personen eerst te leren kennen, voordat we over ze kunnen oordelen. Is lastig, ik weet het. Gaat niet altijd lukken, dat weet ik ook. Maar alsjeblieft, probeer het. Niet altijd is de eerste indruk de beste en juiste die je krijgt. En dat gezegd, ik ben absoluut geen Barbie-type, ondanks m’n blonde haar en m’n enigszins grote collectie schoenen en kleding. Just for the record.

The more things seem to change, the more they stay the same.

Geef een reactie

